top of page
Skribentens bildMaria Segeblad

Att skapa hälsosamma vanor

För dig som följt mig under en längre tid så vet du att hälsosamma vanor alltid har varit basen i mitt budskap till dig för att skapa hälsa och välmående.


Grunden till hälsosamma vanor ligger i stora drag vid en hälsosam kost, fysisk aktivitet, återhämtning och personlig utveckling och det är de fyra pelarna jag bygger mitt arbete på för att hjälpa kvinnor att sätta sig själv högre upp på priolistan över saker att göra i vardagen för att få mer energi, livskvalitet och välmående.


Men det startar ofta med mycket mindre vanor för att det inte ska bli för svårt och komplicerat att få det att bli av. Att skapa en vana handla till en början om att öva på att den blir av, oavsett längd eller utförande. När du börjar känna motstånd och avstår pga motstridiga känslor och/eller att du intalar dig att det inte går för att du inte har tid (vilket är ett vanligt exempel på att det du vill förändra inte blir av) är det viktigt att reflektera över om du gått för fort fram. Istället för att som du nu har en vana av att slå på dig själv och känna dig misslyckad. När du uppmärksammar denna vana så jobba på att bryta den. Tex började jag med att varje gång jag uppmärksammade en inre kritiker som sa att jag inte var bra nog eller misslyckad så gjorde jag en timeout med häånderna och sa högt ”oj, nu har jag såna jobbiga tankar om mig själv som jag inte vill ha. Jag ska öva på att ersätta dem med något snällare att säga om mig själv” Att utföra en fysisk rörelse kopplat till en ny tanke som bidrar till neuroplasticitet, vilket väldigt kort innebär förmåga till förändring. Jag ber att få återkomma om detta och berätta mer då det är en viktig kunskap för att skapa önskad förändring.


  • Det kan vara att starta dagen med att dricka ett glas vatten då vi är uttorkade generellt efter att ha spenderat 6-9 timmar i sängen och inte druckit eller ätit.

  • Det kan vara att komma utanför dörren varje dag eller ta en 5 min promenad med ambition att ta längre promenader varje dag.

  • Det kan vara att varje gång du borstar tänderna så gör du tåhävningar för att skapa vanan att styrketräna. Och här finner du också ett tips att finna en vana som redan sitter i ryggraden och sedan koppla din nya önskade vana till den så som tandborstningsexemplet.


För mig som har ADHD så är en regel till när jag inte får saker gjort som jag tänkt så beror det väldigt ofta på att det jag inte ser, det kommer jag inte ihåg. Detta är pga ett kortare arbetsminne vilket är vanligt för oss ADHDare, men jag upplever att detta är ett generellt tips som kan gynna alla, vare sig du är har ADHD eller är neurotypisk, att använda dig av en enkel vanekalender.


Denna behöver vara synlig för dig varje dag för att påminna dig om det utförande du önskar få till en vana. Något som jag upplever väldigt positivt med en vanekalender är att den uppmuntrar mig till reflektion.


Vanan att reflektera över mitt beteende har gjort att jag blivit bättre på att se på brist av önskat utförande (tex dricka ett glas vatten varje morgon, ta en promenad varje dag eller tåhävningar när jag borstar tänderna) med lite distans. Så istället för att slå på mig själv och känna mig misslyckad (ond cirkel) så funderar jag på omständigheterna kring den önskade vanan. Har jag gått ut för fort, har jag förlagt den på fel tid på dygnet, behöver jag koppla det till en existerande vana eller behöver jag be om hjälp?


Stöd och pepp erbjuder jag gratis i facebookgruppen Podden Ingenting är viktigare än att må bra och vill du ha hjälp av mig att skapa hälsosamma vanor så erbjuder jag 30 och 60 min samtal.


Som tack till dig för att du lyssnat på denna podd eller om du valt att läsa detta blogginlägg så får du en mall till en vanekalender. Den kan du ladda ned här.



11 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Commenti


bottom of page